BAB I
PENDAHULUAN
A. Latar
belakang masalah
Masyarakat Cina
merupakan kaum yang kedua terbesar di Negara ini. Peratusan masyarakat Cina
adalah sebanyak 35 peratus daripada jumlah penduduk nagara yang seramai 19.66
juta orang. Masyarakat Cina turut menyumbangkan ke arah kemajuan Negara sama
ada dari segi ekonomi, pentadbiran ataupun sosial. Dengan erti kata lain,
masyarakat Cina telah bersama-sama menggembleng tenaga dengan kaum lain untuk
menjadikan Malaysia sebagai sebuah Negara makmur dan maju.
Pada umumnya terdapat
perbezaan yang ketara antara masyarakat Cina dengan masyarakat lain khususnya
masyarakat Melayu dan India. Masyarakat Cina mempunyai amalan budaya dan
falsafah hidup tersendiri yang dianggap sebagai satu fahaman yang amat unik dan
berguna dalam usaha membina masyarakat harmoni dan negara yang aman damai.
Salah satu pencapaian
yang membantu kecemerlangan kebudayaan Cina ialah ketinggian bidang
keseniannya. Kesenian orang Cina yang terkenal termasuk bidang tembikar, bidang
sutera dan sulaman, bidang kaligrafi dan catan. Falsafah hidup orang Cina dapat
dikesan melalui kesemua bidang khususnya bidang catan Cina. Malangnya, seni catan Cina kian makin kurang
dapat sambutan dari generasi muda kerana menganggap ia sesuatu kemahiran yang
sukar dipelajari terutama dalam kemahiran menguasai kuantiti air dalam sesebuah
catan. Teknik melukis dan menulis kaligrafi pada catan memerlukan kesabaran dan
ketekunan membuat latihan berulang-ulang sehingga mencapai penghayatan estetik
yang maksimum. Secara tidak langsung, generasi muda sekarang lebih tertarik kepada
catan gaya barat dimana tidak mempunyai banyak prinsip dan penentuan struktur
seperti catan Cina dalam menjana idea untuk berkarya. Sebagai bukti, galeri
seni yang terdapat di Jalan Tan Cheng Lok, Melaka kebanyakkannya galeri seni
halus berunsur barat.
B. Tujuan
Tujuan dari penyusunan makalah ini antara lain:
1. Untuk Mengetahui Informasi
Perkembangan karya seni kriya Cina
2. Untuk Mengetahui hasil karya seni
kriya di Cina
3. Untuk Mengetahui alasan setiap kriya
Negara Cina
4. Untuk Mengetahui contoh seni kriya Cina
BAB II
PEMBAHASAN
A.
Informasi Perkembangan Karya Seni
Kriya Cina
Peradaban Cina purba banyak yang
bersumber dari ajaran Lao Tze (Taoisme), yaitu aliran yang diajarkan seorang
filsuf yang hidup pada zaman 4 Masehi. Ajaran ini kemudian menjadi sumber dari
segala pemikiran Cina kuno, termasuk alam pikiran para senimannya. Dua orang
seniman Cina yang terkenal diantaranya Tsu Ding (375-443 M), seorang pelukis
pemandangan alam yang berpendapat bahwa seni tidak dapat dipisahkan dari
kemurnian jiwa, kemudian Konfusius seorang filsuf yang hidup pada abad 4
Masehi, berpendapat bahwa seseorang yang akan melukis harus mempunyai dasar
hati yang putih bersih.
Secara garis besar, sejarah peradaban Cina terbagi dalam
beberapa periodesasi, dimulai sejak Dinasti Hsia (19950-1550SM) yang merupakan
tonggak pertama sistem pemerintahan dan kehidupan kesenian. Selanjutnya pada
masa kedua yaitu zaman Dinasti Shang (2550-1050 SM) berkembang jenis seni rupa
yang ditandai munculnya huruf Cina tertua berbentuk piktograf serta
ditemukannya berbagai ragam hias seperti Ular Naga, Bururng Phoenix,
benda benda gangsa dan rumah-rumah dari Batu. Perkembangan kesenian pada
masing-masing periode Dinasti berturut- turut menunjukkan kekhasan pada berbagai
bentuk kesenian. Pada masa Dinasti Han (206-2220 SM) misalnya, akibat hubungan
dengan bangsa-bangasa lain seperti Romawi, Mesopotamia, Persia dan India,
muncul corak kesenian yang baru di China. Khususnya dengan India, kebudayaan
China menerima pengaruh yang besar dari agama Budha. Pengaruh akulturasi kedua
kebudayaan ini menghasilkan leukisan-lukisan pada kain sutra, cetak kayu
berukir dan keratan kayu untuk menulis. Pada mas ini berkembang seni lukis
binatang yang sangat indah dan hidup. Kebudayaan agama budha yang berkembang di
China ini kemudian menyebar ke Korea dan Jepang.
Selanjutnya pada masa Dinasti Tang (618-907 M)
Cina menjadi pusat kebudayaan Timur dengan pengaruh yang berkembang hingga
Annam, Kamboja, Korea, Persia dan Laut Kaspia. Peninggalan dari Dinasti ini
antara lain Madam, sebuah tempat air dari batu pualam dengan teknik pahat
khusus, seni mencetak, terutama untuk gambar-gambar penguasa yang hidup pada
masa Dinasti Tang, Naskah tua dan Lukisan yang banyak dijumpai pada dinding-dinding
kuil.
Sejak Zaman
Klasik Cina sehingga sekarang perkembangan kerja-kerja kesenian Cina sering
mendapat perhatian oleh bangsa asing. Semasa Zaman Neolitik China
memperlihatkan bagaimana telah munculnya tembikar-tembikar yang diperbuat
daripada tanah liat. Sejak daripada itu orang Cina mula membuat beberapa
tembikar yang bermutu tinggi dan cantik. Pada zaman Dinasti Ming kemunculan
tembikar berwarna biru putih merupakan salah satu ciptaan yang dihasilkan oleh
orang yang popular. Dalam bidang kesenian, tamadun Cina bukan sahaja dikagumi
dengan keindahan tembikarnya, tetapi mutu ketinggian dan keagungan juga
dikagumi dalam bidang-bidang lain seperti catan Cina.
Corak catan Cina berbeza dengan catan Barat. Pada
zaman awal interaksi antara orang Cina dengan Barat menyaksikan bagaimana orang
Barat membuat kajian terhadap catan Cina dan sering mengkritiknya. Seorang
Paderi Jesuit yang pernah sampai ke China pada abad ke 17 iaitu Matteo Ricci
menyatakan seniman Cina tidak mempunyai pengetahuan dalam seni. Pendapat beliau
dikongsi bersama oleh kebanyakan orang Barat yang pernah sampai ke sini pada
abad ke-17 hingga ke-19. Hanya segelintir orang Barat yang mengakui dan
menghargai catan Cina.
B. Hasil
Karya Seni Kriya Di Cina
Pada masa Dinasti Sung (960-1127 M),
seni lukis mencapai peuncak keemasannya di Cina Selatan, terutama yang bertema
pemandangan dan menekankan penggunaan warna monokromatik. Pada masa dinasti ini
juga banyak ditemukan peninggalan keramik seperti keramik Lunc’uan, Ting Yao,
Chingtechen dan Dien Yao. Setelah uang kertas berkembang pada masa dinasti
Mongol (115-1368 M), kesenian Cina mengalami kemajuan pesat pada masa Dinasti
Ming (1368-1644 M).
Pada masa dinasti Ming dibuat bangunan- bangunan yang megah,
lukisan-lukisan yang besar barang-barang porselen dan sebagainya. Dengan
ditemukannya teknik Glasir, pada masa ini seni keramik semakin menonjol yang
berpusat di Chingtrohen. Keramik-keramiknya yang terkenal diantaranya Keramik
san tsai yang menggunakan tiga warna, keramik wu tsai yang menggunakan lima
warna dan keramik nanking yang menggunakan warna biru putih. Pada masa Dinasti
Manchu (1644-1911 M) seni keramik Cina yang merupakan kelanjutan seni Dinasti
Ming mencapai masa keemasannya.
C. Alasan
Setiap Kriya Negara Cina
Catan Cina (Guo Hua) mengambil tempat yang agak
istemewa dalam tamadun Cina kerana ia sering mendapat naungan dari pihak
istana. Golongan pemerintah dan kelas elit semasa Dinasti Tang dan Sung
merupakan penyokong utama dalam bidang ini. Contohnya Maharaja Hui Tsung dari
Dinasti Sung merupakan seorang yang mencintai kesenian catan Cina. Beliau
menaungi bidang catan dan memberi jaminan latihan kepada artis-artis catan.
Oleh sebab itu, seni catan di China telah wujud sebagai kegemaran waktu lapang
golongan atasan yang berpendidikan. Lama-kelamaan pelukis amator itu beralih
menjadi pelukis profesional yang menjual lukisan untuk keuntungan yang lumayan.
Menurut John Dewey, seni itu sejenis pengalaman dan adalah komoditi. Seni
dikatakan barangan ekonomi kerana ia memerlukan masa dan wang bagi
mengeluarkannya. Ekonomi berkait rapat dengan kesenian kerana kedua-duanya
merupakan subsistem bagi kebudayaan.
D. Contoh
Seni Kriya Cina
Seni keramik cina
Seni
keramik china memang telah ada ratusan tahun yang lalu. Teknik glasir merupakan
salah satu cara dalam tahapan teknik pembuatan keramik di China. Keramik pada
masa tersebut kerap kali berbentuk Guci, Mangkok, Pot Bunga, dan lain
sebagainya yang memiliki berbagai macam fungsi.
|
iv. Mou Tan (Bunga
peony)
Digelar sebagai
‘Permaisuri Bunga’ kerana kemewahan warnanya dan bauan yang wangi, bunga
peony adalah simbolik kepada musim bunga, juga cinta dan keindahan sifat
kewanitaan. Ia juga melambangkan maruah dan kegembiraan.
|
Motif
|
Catatan
|
|
v. Liu (Pokok Willow)
Pokok ini dikaitkan dengan kecantikan
wanita kerana daunnya yang panjang dan tirus. Kadang-kadang dikhususkan
kepada ‘ singsong’ (penyanyi wanita) atau pelacur. Pokok ini juga
melambangkan persahabatan dan batang willow dihadiahkan kepada pengambara
semasa hendak bertolak ke destinasi baru. Daunnya dipercayai mempunyai kuasa
menyucikan (dewi Kuan Yin menggunakan setangkai dahan willow untuk
menyelamatkan manusia yang hidup dalam kesusahan) digunakan untuk upacara
membersihkan kubur semasa perayaan Ching Ming. Kayu pokok willow dipercayai
digunakan untuk berinteraksi dengan alam roh. Motif willow ini terdapat di
tembikar biru putih pada abad ke 18. Reka bentuk motif ini berdasarkan kepada
cerita pasangan kekasih yang menghadapi banyak rintangan untuk berkahwain.
|
|
vi. Ju (Buluh)
Sebagai rumpun yang sentiasa
menghijau, buluh yang lentuk dan angun mewakili kualiti kekuatan, ketahanan,
kesesuaian dan kegigihan untuk terus hidup dalam sebarang cuaca. Buluh
dikaitkan dengan nasib yang baik kerana namanya sama dengan perkataan
‘permintaan’.
|
Motif
|
Catatan
|
|
vii. Lian Hua (Bunga teratai)
Bunga teratai menandakan kesucian. Ia mengandungi
semangat yang tidak dapat dicemari, membesar dengan akar yang panjang dan
dalam, serta kuntuman yang indah di kawasan paya yang suram. Bunga teratai
mempunyai dua makna dalam bahasa Cina; satu ialah perkataan yang sama
maksudnya dengan ‘kedamaian dan keharmonian’ dan yang kedua bermaksud’nasib
baik yang berulang’.
|
BAB III
PENUTUP
A.
KESIMPULAN
Sejak Zaman Klasik Cina sehingga sekarang perkembangan
kerja-kerja kesenian Cina sering mendapat perhatian oleh bangsa asing. Semasa
Zaman Neolitik China memperlihatkan bagaimana telah munculnya tembikar-tembikar
yang diperbuat daripada tanah liat. Sejak daripada itu orang Cina mula membuat
beberapa tembikar yang bermutu tinggi dan cantik. Pada zaman Dinasti Ming
kemunculan tembikar berwarna biru putih merupakan salah satu ciptaan yang
dihasilkan oleh orang yang popular. Dalam bidang kesenian, tamadun Cina bukan
sahaja dikagumi dengan keindahan tembikarnya, tetapi mutu ketinggian dan
keagungan juga dikagumi dalam bidang-bidang lain seperti catan Cina.
B.
SARAN
Makalah
ini masih memiliki berbagai jenis kekurangan olehnya itu kritik yang sifatnya
membangun sangat kami harapkan.
DAFTAR PUSTAKA
DAFTAR ISI
Kata Pengantar............................................................................................. i
Daftar Isi...................................................................................................... ii
BAB I PENDAHULUAN.......................................................................... 1
1. Latar
Belakang....................................................................................... 1
2. Rumusan
Masalah.................................................................................. 1
3. Tujuan
Penulisan.................................................................................... 1
BAB II PEMBAHASAN............................................................................ 2
BAB III PENUTUP.................................................................................... 7
A. Kesimpulan............................................................................................ 7
B. Saran...................................................................................................... 7
Daftar Pustaka............................................................................................. 8
|
MAKALAH
SENI KRIYA CINA
OLEH
KELOMPOK : 3
1.
SULIATYANINGSIH
2.
TITIN HASTANI
3.
HARDIANTI LUKMANA
4.
YUSRAN PRAJA DWIYANTO
5.
RESKY BAYU SAMUDRA
SMA NEGERI 1
RAHA
2016
Tidak ada komentar:
Posting Komentar