Allah s.w.t. berfirman: “Tiada suatu musibah yang
menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah, dan barang siapa yang beriman
kepada Allah niscaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha
Mengetahui segala sesuatu.” (QS. At Taghobun 11) ''Alqomah[84] menafsirkan Iman
yang disebutkan dalam ayat ini dengan mengatakan: "Iaitu: orang yang ketika
ditimpa musibah, ia meyakini bahawa itu semua dari Allah, maka ia pun ridla dan
pasrah (atas takdirNya). Diriwayatkan dalam sahih Muslim dari Abu Hurairah
r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Ada dua perkara yang masih
dilakukan oleh manusia, yang kedua duanya merupakan bentuk kekufuran: mencela
keturunan, dan meratapi orang mati". Imam Bukhori dan Muslim
meriwayatkan hadis marfu'', dari Ibnu Mas''ud r.a., bahawa Rasulullah s.a.w.
bersabda: "Tidak
termasuk golongan kami orang yang memukul mukul pipi, merobek-robek pakaian,
dan menyeru dengan seruan orang-orang jahiliyah". Diriwayatkan dari Anas r.a.
sesungguhnya Rasulullah s.a.w. bersabda:"Apabila Allah menghendaki
kebaikan pada seorang hambanya, maka Ia percepat hukuman baginya di dunia, dan
apabila Ia menghendaki keburukan pada seorang hambanya, maka Ia tangguhkan
dosanya sampai ia penuhi balasannya nanti pada hari kiamat."(HR. Tirmidzi
dan Al Hakim) Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya besarnya balasan itu sesuai
dengan besarnya ujian, dan sesungguhnya Allah s.w.t. jika mencintai suatu kaum,
maka Ia akan mengujinya, barang siapa yang ridla akan ujian itu maka baginya
keridloan Allah, dan barang siapa yang marah / benci terhadap ujian tersebut,
maka baginya kemurkaan Allah" (Hadis hasan menurut Imam Turmudzi).
Kandungan dalam bab ini: 1-Penjelasan tentang ayat
dalam surah At Taghobun[85]. 2-Sabar terhadap cubaan termasuk iman kepada Allah
s.w.t.. 3-Disebutkan tentang hukum mencela keturunan. 4-Ancaman keras bagi
orang yang memukul-mukul pipi, merobek robek baju, dan menyeru kepada seruan
jahiliah [kerana meratapi orang mati]. 5-Tanda apabila Allah menghendaki
kebaikan kepada hambaNya. 6-Tanda apabila Allah menghendaki keburukan kepada
hambaNya. 7-Tanda kecintaan Allah kepada hambaNya. 8-Dilarang bersikap marah
dan tidak sabar atas cubaan ketika diuji oleh Allah s.w.t.. 9-Pahala bagi orang
yang ridla atas ujian dan cubaan. _____________________________________ Catatan
Kaki: [84] ''Al Qomah bin Qais bin Abdullah bin Malik An Nakhai, salah seorang
tokoh dari ulama tabiin, dilahirkan pada masa hidup Nabi r dan meninggal tahun
62 H (681 M). [85] Ayat ini menunjukkan tentang keutamaan sabar atas segala
takdir Allah yang pahit, seperti musibah ; dan menunjukkan bahawa amal termasuk
dalam pengertian iman.Tulis ringkasan Anda di sini.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar